Dla fanów motoryzacji.

Turbosprężarki to bardzo fascynujące urządzenia które użyją spaliny nadziewając je do cylindrów co daje szansę wykrzesać więcej mocy.
Turbosprężarka w zasadzie tworzy się z turbiny i kompresora. Turbosprężarki używają gazy które wtłacza pod dużym ciśnieniem.
Urządzenie to można podzielić na dwa typy. Pierwszy to sprężarki odśrodkowe, oraz przepływowe sprężarki osiowe. Sprężarki odśrodkowe stosuje się najcześciej w samochodach. Natomiast przepływowe sprężarki osiowe są używane w systemach większych gabarytowo.
Najczęściej przy napędach na oleje ciężkie.
Jak działa turbosprężarka? Turbo tworzy sie z dwóch wirników. Sa one umieszczone na jednym wale. Jedna turbina operuje w układzie wydechowym. Drugi rotor jest w przewodzie dolotowym.
Specjalnie wyprofilowane łopaty napychają powietrze pod ciśnieniem. Dzieki temu silnik może spalić większą porcję paliwa, co przekłada sie na większą moc. Wirnik wydechowy odprowadza spaliny na zewnątrz.
Kompresor znajdzie się zazwyczaj między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym silnika, a turbina znajduje się między kolektorem a rurą wydechową.
Łopatki turbiny są zazwyczaj zrobione ze stopu chromu nikielu lub stop niklu, tytanu, aluminium, molibdenu, i wolframu. Wytwarzanie elementów nastepuje poprzez formy odlewnicze.
Obudowa turbiny jest wyprodukowana z metalu żeliwnego. Niektóre obudowy sa chłodzone woda, co mocno komplikuje odlew. Rotor sprężarki jest z tytanu bądź aluminium.
Sa wykonane z jednego odlewu, rotory aluminiowe mają okrojoną wytrzymałość ze aspektu na wielkie temperatury. Temperatura powietrza przepływającego przez rotor uzyskuje 200 C. Witalność takiego rotora to około 7000 godzin.
Ażeby wydłużyć długość pracy rotora należy opuszczać wysokość temperatury powietrza. Można to osiągnąc dzieki doprowadzeniu chłodniejszego powietrza.
Dlaczego warto stosować turbosprężarki?
Turbo wzmaga intensywność danego silnika. Przy tej samej wielkości silnika i ilości zużywanego paliwa można uzyskać ogromniejsza intensywność.
Aby dostać tą samą siła silnik bez turbo musiał by pozostać odpowiednio powiększony co wiąże się ze postępem masy silnika, jak również całego wózka.
Turbo zmiejsza suma spalin które przedopstają się do atmosfery.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.You can leave a response, or trackback from your own site.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Content Protected Using Blog Protector Plugin By: Make Money.